Số Kỳ 1 tháng 12 (301)-2025 Tạp chí Nghiên cứu Tài chính Kế toán - Trang 14
Tóm tắt tiếng Việt:
The state budget allocation norms are an important basis for the state to manage budget expenditures to ensure fiscal discipline, allocation efficiency and operational efficiency in the context of limited state budget revenue. In developing countries like Vietnam, the system of allocation norms and norms for regular state budget expenditures is often built and applied for a stable period of 5 years to ensure initiative in allocating and balancing budget resources as well as budget users. In recent times, Vietnam has had many geopolitical changes such as the merger of state agencies at all levels, the merger of provinces, and the change of local government from 3 levels to 2 levels, which has had a certain impact on the criteria for calculating regular expenditure allocation norms. In addition, the system of regular expenditure norms for the state budget currently being applied has revealed many shortcomings and limitations, such as the fixed promulgated norms that have not been adjusted between years, so they are only correct in the first year and are outdated in the following years; the norms are calculated based on the number of assigned staff, but in the context of reduced staff, there is no adjustment coefficient... The article presents an overview of the theory of the norms for allocating regular expenditure estimates for the state budget, the current status of the system of norms for allocating regular expenditure estimates for state agencies in Vietnam, thereby pointing out the achievements, limitations and policy recommendations to improve the system of norms for allocating regular expenditure estimates for the state budget in Vietnam for the period 2026 - 2030
English Summary:
Định mức phân bổ ngân sách nhà nước là căn cứ quan trọng giúp nhà nước quản lý chi ngân sách đảm bảo kỷ luật tài khoá, hiệu quả phân bổ và hiệu quả hoạt động trong điều kiện nguồn thu ngân sách nhà nước luôn có hạn. Các quốc gia đang phát triển như Việt Nam, hệ thống định mức phân bổ và định mức sử dụng chi thường xuyên ngân sách nhà nước thường được xây dựng và áp dụng cho một giai đoạn ổn định 5 năm để đảm bảo tính chủ động trong phân bổ, cân đối nguồn ngân sách cũng như của đối tượng sử dụng ngân sách. Trong thời gian vừa qua, Việt Nam có rất nhiều những thay đổi về địa chính trị như việc sáp nhập các cơ quan nhà nước các cấp, sáp nhập các tỉnh, thay đổi chính quyền địa phương từ 3 cấp còn 2 cấp đã có tác động nhất định đến các tiêu chí tính định mức phân bổ chi thường xuyên. Bên cạnh đó, hệ thống định mức chi thường xuyên ngân sách nhà nước đang áp dụng bộc lộ nhiều bất cập, hạn chế như định mức ban hành cố định chưa có điều chỉnh giữa các năm nên chỉ đúng ở năm đầu và lạc hậu ở các năm sau, định mức tính dựa trên số biên chế được giao nhưng trong bối cảnh biên chế giảm chưa có hệ số điều chỉnh…Bài viết trình bày khái quát lý thuyết về định mức phân bổ dự toán chi thường xuyên ngân sách nhà nước, thực trạng hệ thống định mức phân bổ dự toán chi thường xuyên ngân sách nhà nước cho các cơ quan nhà nước ở Việt Nam hiện nay, từ đó chỉ ra những kết quả đạt được, hạn chế và các khuyến nghị chính sách để hoàn thiện hệ thống định mức phân bổ dự toán chi thường xuyên ngân sách nhà nước của Việt Nam cho thời gian 2026 - 2030.
Từ khóa:
định mức phân bổ chi thường xuyên, ngân sách nhà nước, biên chế, cơ quan nhà nước
Số lượt đọc: 15 - Số lượt tải về: 6
DOI Code: https://doi.org/10.71374/jfarv.v25.i301.03